"Ось джерело, облаштуй його, криницю зроби - і воно вдарить на повну силу.

Зроби витоку і купальню восьмигранну, щоб праворуч люди входили, а ліворуч виходили. Ми будемо прибувати сюди до купальні, як люди купатимуться."

Свята Трійця

Неділя 3-тя, Хрестопоклонна. В житті кожен повинен нести хрест свій

Неділя 3-тя, Хрестопоклонна. В житті кожен повинен нести хрест свій

В ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа!

Дорогі браття і сестри!

Третя неділя Великого посту називається Хрестопоклонною – від поклоніння Хресту і розіп’ятому на ньому Господу слави. В цей день Церква поклала читати Євангеліє про несення кожним із нас власного хреста, тобто страждань і скорбот, які трапляються на нашому життєвому шляху і пов’язані з вірою Христовою. “Хто хоче йти за Мною, нехай зречеться себе, і візьме хрест свій, і за Мною йде”, – сказав Господь. “Бо хто хоче душу свою спасти, той погубить її; а хто погубить душу свою заради Мене і Євангелія, той спасе її. Бо яка користь людині, коли вона придбає ввесь світ, а душу свою занапастить? Або що дасть людина взамін за душу свою? Бо якщо хтось посоромиться Мене і Моїх слів у роді цьому перелюбному і грішному, того посоромиться і Син Людський, коли прийде у славі Отця свого з ангелами святими” (Мк. 8, 34-38).

Господь Ісус Христос повеліває нам зректися себе. Що це означає? Це значить, що нам треба зректися своєї злої волі, а також сатани, що діє в нас, і усіх діл його, і усього служіння його, і усієї гордині його, – і взяти хрест свій. Не треба брати чужого хреста, який може бути нам не під силу. Іноді люди беруть на себе подвиги, які не можуть нести. Це стосується насамперед тих, хто дає Богу обітниці чернечого життя і не виконує їх. Краще не брати на себе цього тягаря.

Нерідко бувають випадки, коли молоді люди приймають священний сан, а пастирських обов’язків не виконують і через те перетворюються на найманців, а то й гірше. І серед мирян бувають люди самовпевнені, які беруться не за свої справи. Все це означає, що люди беруть не свій, а чужий хрест.

Читати далі...

Неділя 2-га Великого посту. Що таке гріх?

Неділя 2-га Великого посту. Що таке гріх?

В ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа!

Дорогі браття і сестри!

У другу неділю Великого посту читається Євангеліє про зцілення розслабленого. Господь одним словом зцілив хворого чоловіка, який страждав довгі роки. Але раніше Він простив йому гріхи. “Чадо, – сказав Господь розслабленому, – відпускаються тобі гріхи твої” (Мк. 2, 5). Цим Господь свідчить, що гріхи є причиною хвороб, щоправда, не завжди. Тому треба спочатку ліквідувати причину, тоді зникне і згубна дія її на людину.

Для того, щоб зрозуміти, які згубні наслідки має гріх для людської природи, треба знати, що таке гріх. Гріх – це моральна і духовна отрута, яка діє в душі, а потім і в тілі, так само, як діє звичайна отрута у тілі. Коли у тіло потрапляє отрута, в організмі людини відбуваються надзвичайно тяжкі процеси, які закінчуються смертю. Подібне стається і в душі, коли до неї потрапляє духовна отрута – гріховна думка або гріховне почуття. В душі проходять страшні хвилювання думок, почуттів, бажань і намірів. Складається враження, ніби горить дух, як у полум’ї. В такий стан потрапляє душа кожного разу, коли порушується моральний закон, аж поки не вдається заглушити голос совісті.

Читати далі...

Проповідь в Неділю 1-шу Великого посту. Торжество Православ’я. Слово про шанування ікон

Проповідь в Неділю 1-шу Великого посту. Торжество Православ’я. Слово про шанування ікон

В ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа!

Дорогі браття і сестри!

У першу неділю Великого посту свята Церква згадує перемогу православ’я над єресями, тому цей день називається “Неділею православ’я”. Це свято було установлене у 842 р. при візантійському імператорі Михаїлі і його матері Феодорі, коли Константинопольським Патріархом був св. Мефодій.

Свято було встановлене після перемоги над іконоборчою єрессю. Але оскільки перемогою над цією єрессю св. Церква остаточно розкрила православне християнське віровчення і сформулювала його у постановах семи Вселенських Соборів, то подія ця називається не торжеством іконошанування, а Торжеством православ’я.

Це не означає, що після середини IX століття більше не з’являлося єресей; це значить, що всі наступні єресі, якими б вони не були численними і різноманітними, осуджуються постановами семи Вселенських Соборів.

У сучасному християнстві розповсюдженими єресями є неправильне вчення про Ісуса Христа, яке має місце у протестантському середовищі, та нешанування ікон, тобто єресь іконоборча.

Читати далі...

Розуміння та значення Великого посту для духовного життя християнина

Розуміння та значення Великого посту для духовного життя християнина

Прийшов піст, матір цнотливості,
викривач гріхів, проповідник покаяння,
оселя ангелів і спасіння людей.

 

В ім’я Отця і Сина, і Святого Духа!

Дорогі браття і сестри!

Людське життя немислиме без подвигу, тобто без тих зусиль, які християнин, ведений і укріплюваний Духом Святим, докладає для того, щоб, позбавившись від рабства гріха і пристрастей, йти слідом за Христом. В цих подвижницьких трудах велику роль відіграє піст. Саме він є одним із найдієвіших знарядь нашої духовної боротьби проти підступів диявольських. Кожен повинен берегти свою духовну чистоту, відкидаючи всі тілесні і душевні пристрасті через виконання закону, що відкрив нам втілений Бог.

Щоб підтримати у нашій душі спасительний намір повсякденного покаяння, Господь благозволив установити особливий великопісний час, упродовж якого ми могли б зібрати для своєї душі запас сил, потрібних для нашого духовного вдосконалення. І не даремно Спаситель перед виходом на справу спасіння роду людського поклав в її основу сорокаденний піст, тим самим заповівши і нам ставити піст в основу особистого спасіння і визволення з-під влади диявола.

Церква виділила для нас у році чотири пости, чотири благословенних і спасительних періоди, в час яких ми повинні по-особливому дбати про наше духовне вдосконалення. Великий піст, або свята Чотиридесятниця, є найсуворішим, бо встановлений на згадку сорокаденного посту Господа і Спасителя нашого Ісуса Христа.

Читати далі...

Неділя сиропусна, прощена. Господь вимагає прощати образи одне одному

В ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа!

Дорогі браття і сестри!

Сьогодні, як ви знаєте, “день прощення” – день, у який Церква встановила правило прощати одне одному образи. Християни повинні припиняти ворожнечу між собою. Благочестиві люди дотримуються цього звичаю.

Чому Свята Церква встановила напередодні Великого посту день прощення? На підставі повеління Господнього. Спаситель наш сказав: “Якщо ви прощатимете людям провини їхні, то простить і вам Отець ваш Небесний. А коли не будете прощати людям провин їхніх, то і Отець ваш не простить вам провин ваших” (Мф. 6, 14-15).

У Великому посту всі ми повинні очистити свої душі від накопичених гріхів. А для цього нам потрібно зі смиренням каятися, щиро молитися і просити Господа простити нам гріхи наші. Молитва не може бути почутою Богом, якщо в душі палають ненависть і злоба. Тому Христос Спаситель попереджає таких богомольців. Він говорить: “Коли ти принесеш дар твій до жертовника і там згадаєш, що брат твій має щось проти тебе, залиш там дар твій перед жертовником і піди перше помирися з братом твоїм, і тоді прийди і принеси дар твій” (Мф. 5, 23-24).

Читати далі...

Неділя м’ясопусна. Слово про Страшний Суд Божий

Неділя м’ясопусна. Слово про Страшний Суд Божий

В ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа!

Дорогі браття і сестри!

Земне життя – це постійна боротьба добра і зла. Історія людства супроводжується війнами. Звичайна земна радість сусідствує зі скорботами і хворобами. Праведники і грішники живуть поруч. Ми спостерігаємо в нашому житті, що часто грішники благоденствують, а праведники страждають. Нерідко ми бачимо, як зло перемагає, а добро терпить поразку. Люди за добро платять злом. Скільки людей навколо нас страждає від несправедливості й жорстокості. I взагалі, людина не має спокою в житті. Як сказав великий російський письменник Достоєвський, знавець людської душі, наше серце – це поле, де йде постійна боротьба добра і зла. I найбільшим злочином є смерть.

Люди часто запитують: невже таким буде життя вічно? I чому існує в світі несправедливість? Ісус Христос, ніби відповідаючи на це запитання, сказав, що Царство Боже подібне до поля, на якому росте поряд з пшеницею кукіль. I коли слуги запитали, чи не краще було б повиривати кукіль і спалити, господар відповів: залиште. Бо якщо будете виполювати кукіль, пошкодите і пшеницю. Нехай ростуть пшениця і кукіль разом до жнив (Мф. 13, 24–30).

Читати далі...